Personlig service eller näthandel?

Sparåtgärder tvingar varuhuset Stockamann att minska på sin personal med ca. 330 personer. Orsaken är att Stockamann hoppas på att spara in 10 miljoner från och med 2015 och tvingas därmed genomföra strukturella förändringar som innebär beskärningar av både försäljare och administrativ personal. Sauli Vilén, analytiker på Inderes säger att varuhusens roll idag är rätt oklar och frågar sig till vad de egentligen behövs? Den stora frågan enligt henne är ifall kunder är beredda att betala ett mervärde som Stockamann och dess tjänster kan erbjuda. Skapar varuhusen en upplevelse man är beredd att betala lite extra för eller är näthandel ett alternativ som alltfler föredrar? Vad tycker ni?

Harald, Patrik (2014). ”Varuhusens roll är oklar”. Hufvudstadsbladet 16.04.2014, sid. 9.

Grupp 3, Jemima

3 svar på ”Personlig service eller näthandel?

  1. Intressant perspektiv och bra idé att ta upp detta! Stockmann har alltid, eller mycket ofta garanterat bra kundservice och kvalitet. Det tycker jag inte att de skall minska på men såklart påverkar nedskärningar även på kvaliteten då det inte finns tillräckligt resurser.
    Jag tror att det mesta kommer att ske via nätet i framtiden. Men bra service kanske kunder alltid är redo att betala för? Huruvida man sköter sina inköp via näthandel eller varuhusen så vill man ändå ha samma kvalitet på kundservicen så det hoppas jag iallafall att de inte glömmer.

  2. Själv använder jag näthandeln rätt så mycket och tyvärr så tror jag också att en stor del av försäljningen i framtiden kommer att ske via nätet. Största orsaken till detta är att jag sparar så mycket tid på att handla via nätet istället för att åka till varuhuset, söka efter produkten och stå i kassakön.
    En visit till varuhuset är därmed kanske inte en upplevelse för mig själv, men de gånger jag har fått extra bra kundservice har nog stannat i mitt minne och kommer troligen också att sitta kvar där rätt så länge. Är dessa minnen om extra bra kundservice då värda en extra slant…ja, kanske det är det. 🙂

  3. Stockmann har alltid varit känd för sin väldigt kundorienterad service. Det kommer att bli svåra tider för Stockmann eftersom vi alla vet att om man minskar mänskliga resurserna kommer det att synas på servicekvalitet åtminstone på något sätt. Om anställda har hela tiden bråttom syns det tyvärr nog.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *