Globalisering innebär nya förutsättningar för HRM

I en artikel ur European Media Partners diskuteras Sveriges första forskningscenter för HRM frågor i Göteborg. Centret har som mål att främja HRM forskning i Sverige och har ett samarbete med Handelshögskolan och Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet tillsammans med företag och den offentliga sektorn. Eftersom dagens samhälle är i kontakt med nya globala förändringar ser centret en möjlighet att bedriva forskning inom HRM som näringslivet och den offentliga sektorn kan ha nytta av. Forskningen undersöker främst chefskap, ledarskap, arbetsmiljö, rekrytering, kompetensförsörjning, arbetsmarknadsfrågor och HR- organisering.

HR frågorna kommer även att aktualiseras i samma takt som arbete och vardag blir mer globaliserat. I och med att vi är ständigt uppkopplade och tillgängliga skapar det gränslösa samhället också nya förutsättningar och möjligheter för chefer, medarbetare och organisationer. Framtidens arbetsliv förändras även på så sätt och det blir alltmer viktigt att kunna hantera flera saker samtidigt, individuellt, organisatoriskt och globalt. Globalisering kan dock även uppfattas som något negativt i företag där det är chefer och medarbetare som måste sätta gränser för individuella problem och hälsorisker som den ständiga tillgängligheten och uppkopplingen medför. Globalisering innebär därmed också stora utmaningar för företag och organisationer.

Globalisering innebär nya förutsättningar för Hrm. European Media Partner, nr 2, mars 2014. Sid, 4.

Grupp 3, Jemima