Lekfull lärande

Enligt en artikel i Forbes kan lekfullhet vara nyckeln till välstånd och framgång i samhället. I artikeln påpekas det att eftersom vi har mera och mera teknologi som löser problem för oss måste vi träna oss människor till att göra det som maskiner inte kan: vi skall lära oss att vara mer initiativrika, kreativa och agera som strategiska tänkare. Vår skolsystem försöker ännu utbilda oss enligt industrialismens effektivitet och repetition även om vår samhälle nuförtiden inte mera fungerar på det sättet: i dag krävs det fantasirikt tänkande och innovationer.

I artikeln påpekas att lekfullhet kan vara svaret till att träna oss till innovativa tänkare. Och vi borde börja med de som är yngsta: vi borde låta barnen leka då de är barn eftersom lekande ger utrymme för drömmande, upptäckande och improvisation. För att garantera att vi inte blir människor som tänker som maskiner borde vi tänka om våra lärande processer.

Artikeln: http://www.forbes.com/sites/ashoka/2014/04/10/why-playful-learning-is-the-key-to-prosperity/

/Eve, Grupp 10