Ett bra ledarskap, vad är det?

Forbes listar 10 topp egenskaper som ledar till en bra ledarskap:

1. Ärlighet -Ett företag och anställda är som en återspegling av en ledare. Om man gör saker ärligt och etisk, kommert hela teamen att följa efter.

2. Förmåga att delegera -Om man inte lära sig att lita på sitt team, kan man aldrig gå vidare till nästa steg.

3. Kommunikation -Det är mycket viktigt att kunna klart beskriva vad man vill.

4. Humör -Man måste kunna uppmuntra sitt team för att skratta åt misstag istället för att gråta.

5. Förtroende -Som ledare, genom att hålla sig lugn och säker, kommer man att hjälpa till att hålla team att känna det samma.

6. Engagemang -Om man förväntar sig att team arbetar hårt och producera kvalitet, måste man föregå med ett gott exempel.

7. Positiv inställning – (figur: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Think-positive.jpg)

8. Kreativitet -Som ledare är det viktigt att lära sig att tänka ”outside the box”.

9. Intuition -Att lära sig att lita på sig själv är lika viktigt som det att team ska lära sig att lita på sig.

10. Förmåga att inspirera -Det är ledarens jobb att hålla modet uppe.

(http://www.forbes.com/sites/tanyaprive/2012/12/19/top-10-qualities-that-make-a-great-leader/)

//Oona

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *