Att chefen visar uppskattning mot sina anställda är enligt dagens nyheter (http://www.dn.se/ekonomi/uppskattning-viktigare-an-lon/) den viktigaste faktorn för att de anställda ska trivas. Det slår klichéer som möjlighet till utbildning och varierande arbetsuppgifter. Borde det då inte vara HRM avdelningens uppgift att hjälpa cheferna att visa uppskattning. Eller är det just det som många chefer vill komma runt med hjälp av en HRM avdelning. Det kan vara svårt för många att säga någonting positivt när någon har gjort ett bra jobb, därför är det lättare att anställa någon som håller personalstyrkan motiverad så kan chefen ägna sig åt det som är viktigt.
Det som HRM då borde syssla med är att försöka skapa en kultur där arbetarna trivs. Om det innebär att chefen ibland säger att han eller hon uppskattar arbetet någon har gjort är det väl HRMs uppgift att få chefen att säga det. Orden betyder inte mycket om det är någon från HRM som meddelar den enskilde arbetaren att dennes (arbetarens) chef tycker att arbetaren gjort ett bra jobb. Ett sätt att göra detta är genom att skapa en kultur där man visar sin uppskattning gentemot varandra. Detta är ytterligare ett steg i att skapa en trivsam arbetsplats och hålla personalen välutbildad och motiverad.
På kursen har vi redan konstaterat att det är lättare sagt än gjort när det kommer till att förändra kulturen på arbetsplatsen. Trots det behöver det inte vara särskilt svårt att börja visa uppskattning för varandra. HRM avdelningen behöver bara tala om för chefen att han eller hon kan motivera sina anställda genom att säga positiva saker om deras arbete. Det svåra kan komma i att verkligen få chefen att göra det. För positiva ord och tacksamhet upplevs kanske inte tillräckligt seriöst. Därför måste de som sysslar med HRM i företaget vara beredda att också själva visa sin uppskattning mot andra i företaget. På det sättet sprids kanske kulturen om att det faktiskt är värt att tacka varandra.
Det verkar alltså som om företagskultur är något som HRM måste syssla med på ett mera allmänt plan. De måste jobba för att upprätthålla en kultur som de anställda trivs i. Det kan också betyda att de måste ha hela organisationen som arbetsfällt, inte bara de lägre nivåerna.
/Jacob Nylund