Alla är vi lika mycket värda

En studie från Institutet vid framtidsstudier visar att män drabbas hårdare av etnisk diskriminering än kvinnor. Studien gjordes genom att skicka in arbetsansökan till olika typer av arbeten. Arbetsansökningarna gjordes genom att använda påhittade namn, varav 50 % var svenskspråkiga namn och 50 % arabiska och nordafrikanska namn. Ansökningarna hade liknande meriter. Av de ansökningarna som gick vidare till arbetsintervjuer var 65 % med svenskspråkiga namn. Det fanns därmed en tydlig etnisk diskriminering i rekryteringsprocessen. Dessutom visade resultaten att förutom en etnisk diskriminering fanns det också en könsdiskriminering i rekryteringsprocessen.Man-drabbas-hart-av-etnisk-diskriminering-590

Alla människor borde vara likvärda, men ändå förekommer detta i olika företag. Hur kommer det sig att diskriminering och ännu så pass tydlig orättvisa finns inom företagsvärlden? Kommer detta någonsin att förändras?

/Mari

Ett svar på ”Alla är vi lika mycket värda

1. Jag tror definitivt att man borde sträva till jämlikhet, men samtidigt finns det jämlikhetskrav/mått som kan vara konfunderande. Till exempel brukar vissa företag ha en regel om att hälften av de anställda måste vara kvinnor och hälften män, men i så fall anställs man ju för att fylla en könskvot, som inte beror på kompetens, utan kön.
    Samtidigt tycker jag att en intressant frågeställning finns i ifall män passar bättre för vissa typer av arbete (förutsatt att man anser att män och kvinnor är annorlunda) än kvinnor och vice versa?