Wall Street Journal skriver om hur sympatiska människor hittar lättare jobb, de får lättare hjälp när de behöver det och får också snabbt nyttig information. Nu när b.l.a. videokonferenser har blivit allt mera vanliga runt om i världen har människors personlighet börjat betyda ännu mera i företagsvärlden.
Ben Decker från konsultföretaget Decker communications anser att vara sympatisk inte är en medfödd egenskap utan kan läras. Tim Sanders, författaren till boken ”The Likeability Factor” och Sue Shellenbarger har därför gett några tips om hur man kan bli en mera sympatisk person.
Ditt ansikte visar var du tänker, så kom ihåg att hålla ögonkontakt, le och variera tonfallen när du pratar för att verka genuint intresserad av vad andra säger.
Ifall personligheten påverkar arbetslivet så mycket, borde vi då istället för att sätta så mycket fokus på kompetensutvecklingen egentligen sätta mera tid på att utveckla vår personlighet? Vad är egentligen den viktigaste kunskapen i arbetslivet?
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702303725404579461351615271292?mod=trending_now_1
/Mari