Sympatiska personer klarar sig bättre på jobbet?

Wall Street Journal skriver om hur sympatiska människor hittar lättare jobb, de får lättare hjälp när de behöver det och får också snabbt nyttig information. Nu när b.l.a. videokonferenser har blivit allt mera vanliga runt om i världen har människors personlighet börjat betyda ännu mera i företagsvärlden.

Ben Decker från konsultföretaget Decker communications anser att vara sympatisk inte är en medfödd egenskap utan kan läras. Tim Sanders, författaren till boken ”The Likeability Factor” och Sue Shellenbarger  har därför gett några tips om hur man kan bli en mera sympatisk person.

Ditt ansikte visar var du tänker, så kom ihåg att hålla ögonkontakt, le och variera tonfallen när du pratar för att verka genuint intresserad av vad andra säger.

PJ-BT930_WORKFA_DV_20140325200640  PJ-BT931_WORKFA_DV_20140325200756 PJ-BT932_WORKFA_DV_20140325200853 PJ-BT933_WORKFA_DV_20140325201245 PJ-BT934_WORKFA_DV_20140325201346PJ-BT935_WORKFA_DV_20140325201440

Ifall personligheten påverkar arbetslivet så mycket, borde vi då istället för att sätta så mycket fokus på kompetensutvecklingen egentligen sätta mera tid på att utveckla vår personlighet? Vad är egentligen den viktigaste kunskapen i arbetslivet?

1400080495.01.LZZZZZZZ

http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702303725404579461351615271292?mod=trending_now_1

/Mari

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *