”Lärare och elever är varandras arbetsmiljö”

Roger Ellmin skriver i Dagens Nyheter att även om ämneskompetens är viktigt bör lärare även ha social och psykologisk kompetens för att nå arbetstillfredsställelse, för sig själva men även så att eleverna når goda resultat. Det läggs kanske för stor vikt vid lärarnas ämneskompetens och för lite vid andra faktorer som själva samspelet mellan lärare och elev. Precis som Ellmin skriver är ju trots allt lärare och elever varandras arbetsmiljö och därför vore det viktigt att båda parter upplever tillfredsställelse i den miljö de befinner sig i.

Själv minns jag från skoltiden att lärares personlighetsdrag påverkade mycket huruvida eleverna tyckte om läraren eller inte. Självsäkerhet och en lämplig dos disciplin gick ofta hem hos eleverna medan lärare som verkade osäkra eller hade en ”låt-gå”-stil ofta blev utsatta för elaka kommentarer eller också var det kaos i klassrummet. Förutom personlighetsfaktorer var dock lärarens ämneskompetens avgörande för hur omtyckt han eller hon var, vilket i sin tur påverkade arbetsmiljön och säkert också inlärningen.

//Jennifer, Grupp 4