Att lära sig från misstag

När man arbetar på ett företag inom personalledning är det viktigt att lära sig från sina misstag (det är det väl i alla aspekter av livet men eftersom denna blogg har ett visst fokus ser jag allting med mina HRM-ögon). Vi är alla människor och vi kommer alla att göra misstag förr eller senare. Jag läste i en feature story skriven av Chuck Csizmar att det finns två sorters sätt att lära sig från sina misstag. Dessa är att man lär sig vad som fungerar och vad som inte fungerar baserat på dina tidigare erfarenheter och misstag som begåtts. Jag tycker att det känns otroligt relevant och att det är någonting  som alla som väljer att hålla på med personalledning borde fundera på. Istället för att se ett misstag som ett misstag kan man se på det som ett sätt att ta in ny kunskap och utveckla sina förmågor.

Som exempel kom jag att tänka på när personalchefen samlade alla för en ny form av utvärderingssamtal där alla deltog istället för att hålla individuella samtal. Det visade sig att det var ett stort misstag och människor kände sig påhoppade. Då gäller det att se över vad det var som gick fel och hur man kan använda sig av den nyfunna kunskapen nästa gång det är dags för personalutvärderingar.

Michela- Grupp 9

Ett svar på ”Att lära sig från misstag