Arbetsmiljöns betydelse för inlärningen

Det är knappast något nytt att inlärningen påverkas av arbetsmiljön, men frågan är hur mycket? Detta är antagligen något mycket individuellt – en del påverkas knappast alls av den omgivande miljön medan andra inte kan koncentrera sig och därmed lära sig i vissa miljöer. Själv är jag estetiker och tycker om när det finns lite ljud i bakgrunden, och därför är t.ex. ett trevligt inrett café en bra inlärningsmiljö för mig, till skillnad från ett tyst bibliotek eller dyl. Jag menar inte att jag inte skulle lära mig något i den senare nämnda miljön, men upplevelsen blir åtminstone positivare i den förstnämnda miljön.

Samma gäller på arbetsplatser – en trevlig miljö kan bidra till bättre inlärning. Också i skolor kan miljön, bland annat faktorer som klasstorlek och ljudnivå, vara betydande för hur bra eleverna lär sig. Lena Andersson skriver dock i Dagens Nyheter att det också är upp till eleverna själva huruvida de lär sig något och därför vore det idealt att själv bli medveten om vilken miljö som fungerar bäst för en samt vilka inlärningsmetoder som passar en bäst.

//Jennifer, Grupp 4