Ja, hur är det riktigt? Det har faktiskt visat sig att förtroende är den viktigaste katalysatorn för att skapa engagemang i en organisation. Idag är det vanligt att organisationer gör undersökningar om medarbetarna är nöjda eller inte. Att bara ta fram resultatet från undersökningen har inget värde om man inte hanterar resultaten. Utifrån resultaten och feedbacken kan man skapa åtgärdsprogram som involverar både medarbetare och ledare. Om alla parter kommer känner ansvar över att förändra arbetsplatsen skapas förtroende och gemensam framgång.
Företag som arbetar strategiskt med handlingsprogram, riktlinjer osv för att stärka själva arbetsplatskulturen och skapa förtroende hos medarbetarna – är också de som kan förvänta sig ett större engagemang och högre lönsamhet
Exempel på verktyg som kan användas:
Trust Index – identifiera hur medarbetaren ser på relationen till sin ledare, sitt arbete och sina kollegor
Culture Adult – mäter och ger en bild av den arbetskultur som ledningen anser sig medföra
/Caroline, Grupp 5
Källa:
Annika Ahnlund (2014) Är nöjda medarbetare tillräckligt?
http://hrbloggen.se/2014/03/nojda-medarbetare.html
Håller med om att man måste kunna hantera det material och resultat som man får från en undersökning. Enligt mig är det väldigt dåligt när företag ordnar undersökningar men inte uppföljer dem, eftersom att medarbetarna då känner sig bortglömda eller att deras åsikt inte har någon skillnad eller betydelse, och speciellt ifall medarbetarna i undersökningen skrivit att man inte är nöjd. Detta är dock säkert vanligt inom vissa företag, att man gör A men inte B.