I artikeln ”Build Support for Effective Change Management” påpekas att en organisation anpassar sig bäst till en förändring då grunderna för förändringen är väl förberedda. Som metafor används trädgård: marken måste också på våren förberedas för nya planteringar.
Att skapa en tillitsfull miljö före förändringen är nyckeln till succé. Det skall råda en överenskommelse om förändringen i organisationen för att kunna införa den och HRM kan hjälpa med detta. Artikeln presenterar några steg som kan fungera som hjälpmedel:
– Man skall anskaffa så mycket information som möjligt (ex. kundfeedback, undersökningar etc.) och presentera informationen till så många medarbetare som möjligt. Förändringen skall vara baserad på relevant data.
– Presentera för medarbetarna vad händer som förändringen inte genomförs.
– Spendera extra tid och energi med medarbetarna för att försäkra att de förstår vad förändringen handlar om. I en större organisation är det viktigt att kommunicera speciellt med mellancheferna för de är personerna som påverkar hur resten av medarbetarna reagerar till förändringen.
– Alla organisatoriska HR system (belöning, erkännande, utvärdering, rekrytering etc.) skall stöda förändringen. Överensstämmelse mellan alla dessa stöder att förändringen sker snabbare.
– Också alla informella aspekter i organisationen skall anpassas enligt förändringen. Som exempel att främja förändringen är att luncha med medarbetarna och diskutera förändringen informellt.
Kanske om man följer dessa råd och försöker i god tid förbereda medarbetarna för det som är på väg så lyckas förändringen också – och man får sina planterade blommor att växa? Själv vill jag tillägga, för att fortsätta på metaforen, att även om blomman lyckas växa så behöver den vatten och sol också i framtiden. Det vill säga att i organisationer måste den implementerade förändringen stödas från varje håll också i fortsättningen och inte bara under den förberedande fasen.
Artikeln: http://humanresources.about.com/od/changemanagement/a/change_lessons5.htm
/Eve, Grupp 10
Jag tycker nog också att det är viktigt att kommunikationen fungerar bra såväl före, under och efter en förändring. Då verksamheten är genomskinlig bidrar det ju till förtroende. Och då man känner sig uppskattad och har förtroende för arbetsgivaren så vill man också stanna längre kvar i företaget.
Tack för din kommentar, jag håller absolut med! Det är ju engagemang man önskar från sina medarbetare.
Dock funderade jag hur det månne känns att på riktigt genomgå en förändring i en organisation, låter det för enkelt att bara konstatera att försök komma ihåg att kommunicera? Jag har själv inte varit med om detta.