Branding via sociala medier

Branding kopplas ofta ihop med marknadsföring. Business Dictionary definierar branding som följande: ”The process involved in creating a unique name and image for a product in the consumers’ mind, mainly through advertising campaigns with a consistent theme. Branding aims to establish a significant and differentiated presence in the market that attracts and retains loyal customers.”

Jag tycker att man kan anpassa denna synvinkeln också inom HRM genom att byta produkten mot företaget och kunden mot anställd. Då skulle branding inom HRM betyda att  ett företag strävar efter en unik image för sig själv och vill vara en attraktiv arbetsgivare. Det är viktigt för alla företag att vara attraktiva för att det är det enda sättet de kan säkerställa att tillräckligt många och kompetenta människor vill söka jobb hos företaget och stannar en längre tid. Tidigare har företag haft väldigt lite möjligheter att påverka deras image, det har handlat mest om pressmeddelanden och andra PR-aktiviteter. Däremot har sociala medier i dagens värld medfört enorma möjligheter men också utmaningar för företag att branda sig.

HRM insta                       Twitter

Instagram är en av de sociala medier som spekuleras växa mest under år 2014. Många företag använder Instagram som gratis kanal för att nå sina kunder, men varför skulle det inte fungera också för att nå attraktiva anställda? Enligt Minna Valtari som jobbar för Someco passar de företag som har något visuellt att visa speciellt bra till Instagram och påpekar att folk vill se bakom kulisserna i företaget.

Väldigt ofta används sociala medier för att locka kunder men de fungerar också som ett verktyg för att locka nya anställda. Genom sociala medier såsom företagsbloggar, Instagram-konton och uppdateringar i Twitter kan företag kommunicera sin kultur och värderingar vidare och kommunikationen med den externa världen blir effektivare. Dock finns det naturligtvis också nackdelar och utmaningar i att använda sig av sociala medier. Den här artikeln har intressanta synpunkter gällande vilka utmaningar branding i sociala medier medför för HRM-arbetet då också de anställda påverkar företagets image med alla sina uppdateringar, bilder och länkar som de publicerar.

-Pihla / Grupp 7

Källa

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *