Daglig dos motion?

Nya PISA resultaten har nyligen anlänt, och vi kan med glädje konstatera att Finland återigen placerade sig väldigt bra i jämförelse med de andra. Utöver väldigt duktiga lärare har det spekulerats kring rastens och motionens inverkan på inlärningen. Undersökning har visat att tid spenderad på fotbollsplanen istället för pulpeten har en positiv inverkan på inlärning och prestation i skolan.

Kunde man i företagslivet ta lärdom av detta?

Henrik / Grupp 7

4 svar på ”Daglig dos motion?

1. Kanske vi borde även satsa på olika typer av aktiviteter mellan föreläsningarna på univeristet också. Vad sägs om pausgymnastik eller seminariepromenader?

2. Jag håller med att man borde satsa på pauser, motion och aktiviteter. När jag jobbade i Sverige så märkte jag att de har mycket mer förebyggande personalarbetet som främjar allas välmående i arbetet.

3. Jag håller också helt med om att motion och olika typer av aktiviteter har en stor inverkan på inlärningen.
    På mitt tidigare jobb hade vi typ fyra gånger i året motionsdagar, där vi med hela arbetsgänget testade olika motionsformer (zumba, yoga, bodypump, fotboll etc.),badade bastu och naturligtvis så åt vi ännu god och hälsosam mat i slutet av kvällen. Otroligt trevliga dagar och t.om. sådana motionsformer som inte tidigare varit mina favoriter var alltid otroligt roliga under motionsdagarna. Dessutom hölls utvecklingsdiskussionerna alltid utomhus i form av promenader med chefen. Detta var också något som alla på jobbet gillade.