Intervju med Jenny Malmsten

Maya Nordman och Hanna Pundars

Intervju med Jenny Malmsten

Till grundkursen hör det att intervjua en alumn, och vi valde att intervjua Jenny Malmsten, kommundirektör i Malax.

Berätta om dina studier och vad du tycker har varit av nytta i ditt arbete.

  • Studerade statskunskap som huvudämne med offentlig förvaltning som biämne. Det tycker jag har gett en bra grund, och det är egentligen det jag har jobbat med i en eller annan form.

När vi frågar om det finns kurser eller delområden som Malmsten känner att hon skulle ha haft nytta av som inte ingick i studierna, svarade hon med juridik (närmare sagt offentlig rätt), och retorik.

Hur har din karriärväg sett ut?

  • Fick en praktikplats på Malax kommun när jag fortfarande hade magistersavhandlingen kvar. Skrev den vid sidan om jobbet. Arbetsuppgifterna bestod då av att bl.a. betala fakturor då jag jobbade vid ekonomienheten.

Malmsten berättade också att hon efter jobbet inom ekonomienheten ‘’arbetade sig uppåt’’ och fortsatte sedan som sekreterare på bildningsavdelningen och därefter sysslade med näringsfrågor. Efter det började hon jobba med uppgifter inom allmän förvaltning inom kommunen som förvaltningsdirektör och som sedan resulterade i att hon sökte till kommundirektör.

  • Har jobbat inom kommunen i över 15 år. Det ena leder till det andra och har även haft möjlighet att ta tjänstledigt och jobbat lite utomlands.

Vilka fördelar hade du när du sökte till tjänsten kommundirektör?

  • Kommundirektören valdes på basen av det man sökt, dvs. de formella behörighetsvillkor och erfarenhet, kunskap och egenskaper som ansågs meriterande. Kontakterna hjälpte direkt inte utan det var nog att jag hade lång erfarenhet och var väldigt insatt i kommunalförvaltning och -ekonomi, kommunens verksamhet och kommunens utmaningar som var mina styrkor när jag sökte jobbet som kommundirektör.

Malmsten inflikar också att det är en mycket föränderlig bransch, kommunerna genomgår den största reformen någonsin och en bra grund att stå på hjälper i ledandet av förändringarna i organisationen.

Behöver man ha en kommunal bakgrund för att bli kommundirektör?

  • Det behöver man inte. Ledarskapserfarenheter är viktiga men de kan komma från olika bakgrunder. En högre högskoleexamen kan leda till arbetet men själva utbildningen man gått kan variera. T.ex. juridik, ekonomi, pedagogik och statsvetenskap. Det är viktigt att få en formell behörighet oavsett betyg eller vad man läst.

Hur har ditt jobb förändrats under Covid-19 pandemin?

  • Kommunerna har tvingats uppdatera sina digitala verktyg, vilket är bra. Distansarbete har blivit rekommenderat och accepterat, det har gett större flexibilitet i arbets- och privatlivet. En fördel har också varit att förtroendevalda har kunnat delta i möten även om de inte har möjlighet att vara på fysiskt på plats just då. Nackdelar har varit att en del projekt har lagts på is eller dragit ut på tiden p.g.a. att resurserna gått till att hantera pandemins verkningar.

Malmsten nämner också att man varje dag behövt diskutera frågor som berör distansundervisning, hur trygga säkerheten, hur hålla avstånd etc. Hon menar ändå att förändringarna blivit något normaliserade nu.

Har du några tips till oss förstaårsstuderande inför våra kommande studier?

  • Var inte rädd att pröva på. All kunskap har ni nytta av, så ta åt er allt vad ni lyckas komma över. Sen när ni har hittat något ni är intresserade av, fördjupa er i det, få en bra grund, och se till att ni får examen i hand. Det är den formella behörigheten som spelar roll när man söker jobb.

Intervju av Maya Nordman och Hanna Pundars 17.09.2021

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *