Intervju med Anna Sand

Vi valde att intervjua Anna Sand som tidigare studerat statsvetenskap vid Åbo Akademi i Vasa. Vi ville gärna intervjua en entreprenör och hittade Anna via LinkedIn och tog kontakt med henne där. Intervjun ordnades via Zoom.

Anna Sand

Anna har över 20 års erfarenhet av mediebranschen och driver företaget by Sand. By Sand erbjuder olika typer av innehållsproduktion såsom exempelvis reportage, markandsföringstexter och hemsidetexter samt fotografering och grafisk design.

Bekanta dig gärna närmare med by Sand på hemsidan www.bysand.fi

Vägen från statskunskapsstuderande till egenföretagare

Direkt efter gymnasiet påbörjade Anna sina studier i statskunskap vid Åbo Akademi i Vasa med offentlig förvaltning som första biämne och marknadsföring vid Hanken som andra biämne. Mediadelen som biämne gick vartannat år och var något som starkt intresserade Anna eftersom hon ville bli journalist. Men med en hög konkurrens slapp hon inte in under de 4 år som hon tog sin magisterexamen. Under det sista året av studierna började hon frilansa på Kustmedia, där hon även efter examen fick fast anställning och jobbade 5 år som redaktör. Därefter blev hon hemma sammanlagt 6 år med sina barn. När hon återvände till arbetslivet valde hon att starta eget företag som frilans eftersom det fungerade bäst i hennes dåvarande situation. ”Jag har absolut aldrig drömt och det och ville egentligen inte heller bli det” svarar Anna när vi frågar om planer fanns kring egenföretagande. Vidare berättar Anna att hon inte kommer från en företagarfamilj och att det till en början faktiskt var det enda som fungerade där och då. Efter ett tag blev det allt mer på allvar och hon tog sig an fler kunder och uppdrag. Idag har Anna uppdrag allt mellan Kristinestad och Karleby och haft företaget by Sand i totalt 9 år.

Ett intresse för fotografi och grafisk design

Utöver text- och reportageproduktion och innehållsproduktion för webb jobbar hon även med fotografi och grafisk design. Via hennes anställning på Kustmedia fick hon gå fler grundläggande kurser i bland annat Photoshop och Indesign. Även en ettårig utbildning på YA som publikationstekniker har gett henne kunskap inom ämnet samt en fortbildning i marknadsföring på sociala medier via Hanken. Anna säger ”foto har jag alltid varit intresserad av” och att hon lärt sig mycket på egen hand.

Typisk arbetsvecka och uppgifter

Annas arbetsveckor som egenföretagare är omväxlande och hon får en insyn i många typer av branscher samt träffar ofta nya människor. Uppdragen är varierande och kan vara allt från att skriva reportage, producera nyhetsbrev, skriva hemsidetexter till att sköta om företags konton på sociala medier. Samt produktion av hela kundtidningar åt företag, reklamfotograferingar samt ombrytning av tidningar eller broschyrer och annat markandsföringsmaterial.

Det finns nog också vissa återkommande projekt med deadlines varje månad, t.ex. reportage åt företagsnyhetsbrev.

Vanligt är det också med intervjuer och möten med kunderna. Under intervjun läste hon också ur kalendern hur hon reserverat en hel dag att endast skriva reportage. När vi under intervjun frågar hur en vanlig arbetsvecka ser ut säger Anna ”det finns ju inte två som är likadana”, vilket sammanfattar hennes arbete bra.

Mest belönande och utmanande med att driva eget

Ett konkret exempel på det mest belönande är när hon får ett klart större projekt i handen. Som till exempel när en kundtidning hon jobbat med tryckts och hon får den färdiga produkten i postlådan. Visst är klara webbprojekt också kul men det är något speciellt med den fysiska produkten. Ekonomin var ett klart svar när vi undrade vad det fanns för utmaningar. Anna berättade att prissättning i branschen är svårt eftersom konkurrensen är hård och transparens saknas. Det kan också vara utmanande att veta hur mycket tid som behövs för nya kunder och projekt. Som ensam är det också såklart svårare när arbetsmängden ökar och därför är det viktigt att veta sin gräns. Största nackdelen med egenföretagandet är nog saknandet av ett sammanhang och kollegor, t.ex. inga julfester skämtade Anna och sa.

Tillbakablick på studierna

Eftersom Anna studerat både på ÅA och en del på Hanken berättar hon att hon upplevde enorm skillnad mellan dem. Hon nämner att det var lite föreläsningar vid ÅA och mera självstudier, ”sitta hemma, läsa, fara och tenta” beskriver hon det som. Självstudierna förde i och för sig med sig positiva följder eftersom man gjorde det som skulle göras och lärde sig disciplin, beskriver Anna. Biämnet offentlig förvaltning gav henne dessutom en bra inblick i hur samhället, kommunen och staten fungerar, vilket gjort att hon dessutom suttit som förtroendevald i fullmäktige i 4 år samt i andra förtroendeorgan i Korsholms kommun.

Tips för blivande entreprenörer i mediabranschen

Enligt Anna är konkurrensen hård i Vasa och det finns många unga mediebyråer. För att därför lyckas bra är ett stort nätverk från början A och O. Att vara social, våga ta för sig och vara synlig från början är också väldigt viktigt. Många mediebyråer erbjuder i dagens läge ganska mycket likadana tjänster och Annas tips är att bli riktigt duktig på videoproduktion som kommer att spela en allt större roll i framtiden. Videoproduktion var inte lika vanligt när hon började och är något som hon också skulle vilja lära sig mera om.

 

Rosanna Jakobsen & Mathilda Sjöblom

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *