Kick-off och planeringsträff den 24 januari 2019

Så blev det då dags att starta upp verksamheten ”på riktigt” med en första gemensam planeringsträff för alla inblandade. Denna ”kick-off” ordnades den 24 januari 2019.

Syftet med mötet var att alla skulle få möjlighet att träffas och lära känna varandra, med särskilt fokus på information till studerande, som nu konkret involverades i processen för första gången.  Hittills hade vi kommunicerat med berörda studerande enbart via informationsbrev som skickats ut per e-post, så vi såg verkligen fram emot att träffa dem och höra deras åsikter om upplägget.

En arbetsgrupp bildas

Till träffen kom totalt 15 personer. Detta innebär att vår projektgrupp för verksamheten år 2019 består en projektledare, en projektkoordinator, fyra psykologilärare från Vi-7 och åtminstone nio magisterstuderande i utvecklingspsykologi. Fint så!

Vi som deltog i mötet bildar den projektgrupp som på olika sätt kommer att bidra till Synaps verksamhet år 2019.

Mötet

Efter välkomsthälsningen och en presentationsrunda fick studerande ta del av projektplanen. Detta moment leddes av projektledare Patrik Söderberg, som sedan lämnade över ordet till koordinatorn för psykologilärarnas Vi-7 samarbete, Annika Lindgren. Därefter blev det studerandes tur att presentera sina tankar och funderingar kring att delta i projektet – som för deras del ingår som en del av en obligatorisk prakktikkurs – och ge sina förslag på programpunkter och teman som de kunde tänka sig att bidra med till verksamheten. Gruppen diskuterade länge kring de olika förslagen, ämnena, tillvägagångssätt, eventuella samarbetspartners och olika typer av praktiska frågor. Efter kaffeserveringen fortsatte diskussionerna fram till slutet av mötet.

På gott humör

När vi lämnar mötet är jag som projektkoordinator på gott humör. Nu är vi äntligen i gång med verksamheten!

Första träffen med alla deltagare var en mycket positiv erfarenhet, inte minst för oss som suttit möte efter möte och dragit upp riktlinjer för verksamheten. Studerandena visade sig vara positivt inställda till projektet och villiga att dela med sig av just sin specifika expertis till gymnasieeleverna i Österbotten. Bättre än så kan det inte bli!

Vad sker näst?

Efter mötet konstaterade undertecknad att vi hittills fått in förslag på två seminarier och tre föreläsningar. Nästa träff kommer vi att fortsätta planera programutbudet tillsammans och göra upp en kursbeskrivning för den psykologikurs som gymnasieelever kan avlägga genom sitt deltagande. Det ser vi fram emot!

Vid tangentbordet,

Alexandra Wasberg,