Case Närpes

I det projekt som genomfördes vid Närpes högstadium gick lärarna in för att tillsammans försöka få matematiken synlig i praktiken. Lärarna i slöjdarterna, husliga ekonomin, bildkonsten och matematiken gjorde en grundlig genomgång av projektets målsättningar. En rent konkret syssla inför genomförandet var även att synkronisera schemaläggningen och ämnesupplägget så att genomförandet skulle löpa smidigt. Produkterna som gjordes följde i sig det som skolan även tidigare gjort – medan nytänkandet fanns i att försöka medvetet skapa kopplingar mellan läroämnena. Lärarna identifierade nya utvecklingsområden och konstaterade att exempelvis dokumenteringen och grunderna för utvärdering kan göras mer ändamålsenliga vid följande genomförande.

Närpiön yläasteen projektissa opettajat päätyivät keskittymään matematiikan näkyvyyteen ja käytettävyyteen käytännönläheisissä tilanteissa. Projektissa käsityöaineet, kuvaamataito, kotitalous ja matematiikka tekivät samankaltaisia töitä joita ollaan tehty myös aikaisemmin, painopisteenä oli nyt matematiikan käytettävyys muissa oppiaineissa ja eri oppiaineiden mahdolliset yhtymäkohdat. Valmistelevassa työssä tärkeänä osana oli eri aineiden oppisisältöjen kartoitus ja synkronointi. Projektin edetessä opettajat totesivat että seuraavassa toteutuksessa arviointiin ja sen perusteisiin sekä dokumentointiin on mielekästä panostaa enemmän työtä.