Klasslärarstuderandes naturvetenskapliga kunskaper

Felix Forsén

Det finns gott om forskning som visar att grundskolelärares naturvetenskapliga kunskaper ofta är bristande, innehåller missuppfattningar, eller i vissa fall är rent felaktiga. Svaga kunskaper hos lärare är ett allvarligt problem eftersom den undervisning dessa lärare kan ge sina elever inte kommer att vara av god kvalitet. Min avhandling undersöker huruvida det finns specifika ämnesområden inom omgivningslärans kemirelaterade stoff som ställer till besvär för klasslärarstuderanden, och vilka bakomliggande orsaker som finns till klasslärarstuderandenas överlag låga intresse för naturvetenskap.

Stödmaterial: Sammanfattning

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020091169291

Ett svar på ”Klasslärarstuderandes naturvetenskapliga kunskaper”

1. Vilket spännande ämne du har valt att skriva din avhandling om! I din videopresentation berättar du bra om ämnet du har valt att skriva din avhandling om och varför du gjort det. Det är svårt att prata rakt in i en kamera bara, men jag tycker ändå du gör det bra fast det ibland syns att du läser lite innantill. Men du har skalat ner innehållet på ett bra sätt och det verkar som att du får fram kärnan i din avhandling. Överlag var videon bra, men ljudkvalitén skulle gärna få vara lite bättre så man faktiskt hör allt du sägar.

Ditt stödmaterial var en bra sammanfattning på de resultat du kommit fram till. Jag skulle dock gärna se det lite mer avskalat, eftersom det nu känns som att läsa en del av din avhandling.