Elever med utmanande beteende

Jannica Söderman

De flesta klasslärare kommer någon gång att få uppleva elever med utmanande beteende i sin undervisning. En elev kan bråka, hamna i konflikter och ha svårt att samarbeta med lärare och elever. Klasslärare kan uppleva att det känns svårt att handskas med dessa elever. Vad upplever klasslärare är ett utmanande beteende? Hur ska de utmanande eleverna bemötas och hanteras egentligen?

Stödmaterial: Arbeta med utmanande elever

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050725636

3 svar på ”Elever med utmanande beteende”

1. Vilken fin inledning och helhet. Din video var väldigt strukturerad och genomtänkt. Du pratade väldigt tydligt och lugnt.
    Jag tyckte även om att du hade musik mellan vid byte av sida i presentationen. Du fångande mitt intresse och jag skulle vilja läsa hela din avhandling nu. Ditt stödmaterial upplevde jag att skulle vara en bra grund vid arbete med utmanande elever. Bra jobbat Jannica!

2. Du hade en tydlig rubrik och ingress där man direkt förstod vad det var du hade skrivit om och vad det var du undersökte, Du hade en otroligt bra video enligt mig! Ibland kan det vara lite svårt att hänga med i den röda tråden när människor pratar på video men du pratade lugnt, behagligt och tydligt och det var superlätt att hänga med i vad du pratade om. Jag tycket att bakgrundsmusiken var bra i och med att den var lugn och den var inte så hög att du tävlade med den. Musiken var ett komplement med det var dig man skulle lyssna på – vilket man gjorde. Jag tycket du hade en väldigt stilren och tydlig presentation som gjorde det lätt att visuellt följa med i vad du pratade om. Jag gillade att du ökade på musiken när du byte sida i presentationen, det blev en sorts tydlighet i att du går vidare till nästa del av presentationen. Jag gillar att du i slutet tydligt presenterar allt vad din avhandling tar upp och att man borde läsa den för att få ta del av alla dessa intressanta saker. Du har även ett tydligt och överskådligt stödmaterial som alla kan förstå och ha nytta av.

Jag tycker det skulle ha varit trevligt om man skulle ha fått se dig i nåt skede också så man vet hur skribenten ser ut. Jag tycker inte att du skulle ha behövt dyka upp i rutan nu som då men att du ändå kanske i nåt skede skulle ha synts, antingen i början eller slutet eller både och. Jag tycker att man fick lite den känslan av att det är en instruktionsvideo eller avslappningsvideo eftersom man aldrig såg dig och aldrig fick den där känslan av att ”ja, det är den här människan som har skrivit avhandlingen, det är hon som har tänkt på det här.” Det blev lite avståndstagande på ett vis, om du förstår vad jag menar. Dock måste jag ju säga att hela presentationen var så behaglig och välgjord så det inte var något som jag störde mig på eller som drog ner videons värde i mina ögon.

En jättevälgjord video Jannica, du ska vara väldigt stolt – bra jobbat!

3. Hej Jannica!

Vilken fin presentation du gjort! Jag uppskattade din sympatiska och lugna röst. Temat är ytterst intressant för min del. Jag har jobbat som klasslärare sedan 2012 och jobbar sedan ett år tillbaka som specialklasslärare. Jag har fått lära mig en hel del om elever med utmanande beteende och det har varit ”laidasta laitaan”. Det är ett givande men även tungt arbete.

Precis som du skriver upplever jag det som väldigt viktigt att skapa en relation till eleven, visa på medmänsklighet och förståelse. Vidare är det viktigt att behålla lugnt, vilket är allt annat än lätt då man arbetar med utåtagerande och våldsamma elever. Jag lever i tron att feedforward gynnar eleverna på alla sätt bättre än feedback. Jag tror även det är viktigt att visa dessa barn att även vi lärare bara är människor och att även vi har känslor. Samtidigt är det viktigt att sätta gränser och uttryckligen klargöra vad man inte accepterar.

Det låter väldigt fint att avgränsa ytor som en strategi, jag förstår din tanke men vad som egentligen är möjligt varierar stort från skola till skola. En klok rektor sa en gång i tiden åt mig att i arbetet med elever är alla medel tillåtna; mutor, utpressning och hot (bör läsas med en gnutta humor). Som jag redan tidigare skrev så är genuit intresse och positiv respons ett bra verktyg i ryggsäcken. Att ta paus från klassrummet är inte heller alltid möjligt ifall man jobbar med rymningsbenägna barn eller utåtagerande barn som kan reagera kraftigt på minsta lilla förändring och då utgöra en fara för sig själv och andra. Rutiner och regler är A och O.

Förutom dagsschema vill jag rekommendera classroomscreen där man kan skriva in ordningen på vad som ska göras under lektionen. Där kan man även sätta en synlig timer som ringer då det är dags att börja avsluta samt många andra fina funktioner.

Tack för fin videopitch samt tilläggsmaterial!