Sömn och skärmtid

Inci Rotkirch

Sömn är ett grundläggande behov hos människan. Skärmtid kan ses som ett av den nutida människans grundbehov. Samtidigt visar forskning att vi människor sover allt mindre medan vår totala skärmtid kontinuerligt ökar. Hur ser då sömn- och skärmvanor ut hos gymnasieelever? Finns det samband mellan elevernas upplevelse av tillräcklig sömn och andelen skärmtid? Dessa är en del av de frågor som min avhandling söker svar på.

Stödmaterial: Sömn- och skärmtidsdagbok

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050625491

2 svar på ”Sömn och skärmtid”

1. Gillar hur du har fått ljuset att fungera i din videopitch. Också väldigt modigt av dig att sitta och prata framför kameran. Ljudet tyckte jag också att fungerade bra och att du talade långsamt och tydligt, som också är något av det viktigaste då man gör en video. Det skulle ha varit kul att se några bilder eller textbubblor på några saker som du tyckte att var extra viktigt med din avhandling för att göra videon mer mångsidig. Annars tyckte jag att du hade fångat in det viktigaste med din avhandling!

2. Roligt att se att du själv pratar framför kameran, du ser ut att vara bekväm och det känns naturligt. Början skulle kanske ha fått vara mera uppmärksamhetsväckande, ditt taltempo är mycket lugnt och skulle kanske ha kunnat vara aningen snabbare för att kännas riktigt naturligt. Jag upplevde ändå att detta hela tiden blev bättre och naturligare! Temat är väldigt intressant och aktuellt. Dagboken tycker jag att är en superbra idé och jag ser den som väldigt användbar under t.ex. en hälsokunskapskurs. Ingressen är intresseväckande och får en att vilja läsa mera!